Kültür

Canımız sana kurban olsun

"-Ey dostlar!" diye buyurdu. "Bunları pay edin, evlerinize götürün, ikramlarda bulunun, çünkü siz, benimle bir huyda ve cömertliktesiniz. Benim ahlâkımla dolusunuz."

Peygamber Ahlakı

Dini Hikayeler

Hazret-i Mevlânâ, asr-ı saâdette insanlığı ve vicdanı kaybolmuÅŸ, duyguları dumura uÄŸramış, kaba-saba bir insanın, Allâh Rasûlü -sallâllâhü aleyhi ve sellem-‘in ince, zarif hâlleri ve hidâyet üslûbu ile nasıl îmân ettiÄŸini, kendi öz hikâye üslûbu ile şöyle anlatır:

Birtakım müşrikler akÅŸam vakti mescide gelip Peygamber Efendimiz -sallâllâhü aleyhi ve sellem-‘e misafir oldular. Dediler ki:

“-Ey bütün dünyadaki insanları manen misafir eden yüce insan! Biz buraya sana misafir olarak geldik. YiyeceÄŸimiz, içeceÄŸimiz yok. Sonra biz çok uzaklardan geldik. Burada tanıyanlarımız da yok. Haydi keremini, ihsânını göster, nûrlar saç, yani faziletinden, kereminden ihsân et. Biz garipleri sevindir, gönüllerimize neÅŸe nûrları saç.”

Peygamber Efendimiz sahabelerine:

“-Ey dostlar!” diye buyurdu. “Bunları pay edin, evlerinize götürün, ikramlarda bulunun, çünkü siz, benimle bir huyda ve cömertliktesiniz. Benim ahlâkımla dolusunuz.”

19

Ashâbdan her biri bir misafir seçti, götürdü. Aralarında eÅŸi, benzeri olmayan, iri yarı, kaba-saba biri vardı. Onun pek iri bir bedeni vardı. Bu fil gibi cüsseli adamı kimse alıp evine götürmeye cesâret edemedi. Kâsedeki ÅŸerbet tortusu gibi mescitte yalnız kalakaldı. Kimsenin götürmediÄŸi o iri adamı Hazret-i Mustafa -sallâllâhü aleyhi ve sellem- aldı, hâne-i seâdetine götürdü. Peygamber Efendimiz -sallâllâhü aleyhi ve sellem-‘in sürüde yedi baÅŸ süt verir keçisi vardı.

20

Keçiler yemek vakti sağılmak için evde idi. Kıtlık babası gibi olan o iri misafir, sofrada ekmeği de, yemeği de, o yedi keçinin sütünü de tamamıyla yedi ve içti. Bütün ev halkı bu duygusuz nâdân insana öfkelendi. Çünkü bütün ev halkının gıdası insafsızın midesine inmişti.

21

O obur adam karnını davul gibi şişirdi, sekiz-on adamın yiyeceğini yalnız başına yedi. Yatma zamanı gelince bir odaya girdi. Hizmet eden kızcağız, hodgâm yaratılışlı insana kızgınlığından kapıyı üstüne kilitledi. Dışardan kapının zincirini taktı. Çünkü ona pek kızmış, onun bu vurdumduymazlığına pek içerlemişti.

Misafirin gece yarısı dışarı çıkması lâzım geldi. Sabaha kadar karnı ağrıdı. Yatağından fırlayıp kalktı. Kapıya doğru koştu. Elini kapıya götürünce, onun kapalı ve zincirli olduğunu anladı. Kapıyı açmak için o obur hileci, çeşit çeşit hileler yaptı, uğraştı, durdu. Fakat kapıyı açamadı. Sıkıştıkça sıkıştı. Oda kendine dar gelmeye başladı. Şaşırdı kaldı. Ne dermanı vardı, ne rahatı. Çare olmak, sıkıntısını unutmak üzere uyumak için kıvrıldı, uyudu. Rüyasında kendini bir virânede, yıkık bir yerde gördü.

Hatırında yıkık bir ev vardı. Rüyada da kendine orası göründü. Kendisini, tenha bir yıkık yerde görünce, oracıkta abdestini bozuverdi. Uyanıp da yattığı yeri pislik içinde görünce, utancından deli gibi oldu.

“-Bu gece bir geçse de, kapının açılmasını duysam.” diye beklemeye baÅŸladı. Bu bekleyiÅŸ böyle pislik içinde görünmemek için, kapı açılınca ok yaydan fırlar gibi kaçmak içindi.

Sabahleyin Hazret-i Peygamber -sallâllâhü aleyhi ve sellem- geldi. Oda kapısını açtı. O yolunu kaybetmiş adama yol verdi. Ancak Mustafa -sallâllâhü aleyhi ve sellem- kapıyı açarken o rezil olmuş kişi görüp de utanmasın diye kendisini gizlemişti.

Misafir kaçtı gitti. Fakat hâne halkından biri, pislik bulaÅŸmış yatağı aldı, Peygamberimizin huzûruna getirdi. Sanki “Bak!” diyordu, “Misafirin ma’rifetini gör.” âlemlere rahmet olan Peygamber Efendimiz, gülümsedi:

“-Bana o su kabını getir, hepsini kendi elimle yıkayayım.” diye buyurdu.

Orada bulunanların hepsi de yerlerinden fırladılar ve utançlarından dediler ki:

“-Canımız sana kurban olsun. Sen bırak da pisliÄŸi biz yıkayalım. Bu iÅŸ el iÅŸidir. Gönül iÅŸi deÄŸildir. Biz sana hizmet etmek için yaşıyoruz. Hizmeti sen yaparsan biz neyiz? Yâni biz ne iÅŸe yararız?”

Hazret-i Peygamber -sallâllâhü aleyhi ve sellem- buyurdu ki:

“-Bana olan sevginizi biliyorum. Fakat bunu ÅŸimdi benim yıkamamda bir hikmet var.”

Mustafa -sallâllâhü aleyhi ve sellem- o adama imanı tâlim etti.

O mübarek ÅŸehadet kelimesini, yâni “Lailahe illallâh Muhammedün Resülullah” demesi, baÄŸlanmış düğümleri çözdü. Hazret-i Mustafa -sallâllâhü aleyhi ve sellem-:

“-Bu gece de, hem hânemizin, hem gönlümüzün misafiri ol.” diye buyurdu.

Müslüman olan o bahtiyar adam dedi ki:

“-Vallâhi nerede olursam olayım, nereye gidersem gideyim, ebede kadar senin misafirinim. Ben ölü idim, beni diriltin. Artık ben senin azadlı kölenim. Senin kapıcınım. Zaten dünya da, âhiret de senin ÅŸefaat sofranın misafirleridir.”

O gece bedevî, Peygamberin misafiri oldu. Bir tek keçiden sağılan sütün ancak pek azını içti. Şükretti. Sofradan çekildi.

Peygamber Efendimiz:

“-Süt iç, ye.” diye üstüne düştü ise de o yeni mü’min dedi ki:

“-Vallâhi ben gerçekten de doydum. Bunu ne ağız yapmak, ne utanmak sıkılmak, yahut gösteriÅŸ yapmak için söylemiyorum. Artık senin feyzinle dolu bir lokma, yüzlerce lokmaya bedel oldu; ben dün geceki oburluÄŸumdan daha fazla doydum…”

Bütün ev halkı:

“-Bu gövdeli kandil, bir damla zeytinyağı ile nasıl oldu da doldu?” diye ÅŸaÅŸtı kaldı. Aralarında fısıldaÅŸtılar:

“-Bir ebâbil kuÅŸunun gıdası, böyle bir filin karnını nasıl doyurdu? Hayret; fil vücutlu adam, sivrisinek kadar yiyor!”

Hâsılı kâfirlik hırsı, kâfirlik zilletinden kurtulunca bu ejderha mide, bir karınca gıdası ile doydu, gitti.

Mevlânâ Hazretleri’nin ince bir üslûpla anlattığı bu hâdise, birçok hikmeti muhtevîdir. Öncelikle hak yolunda rehber olan, yol gösterici kimselere derin bir düstur vermektedir. Bu düsturu bizzat kendi nefsinde uygulayarak sergileyen Hazret-i Peygamber -sallâllâhü aleyhi ve sellem-, hiç kimsenin kabul etmediÄŸi îmânsız obur misâfiri evine götürmüş, ona izzet ikrâmda bulunmuÅŸtur. Ãœstelik kendi paylarını da ona takdim ederek… Daha sonra o ÅŸahsın mecbur kalıp yaptığı çirkin davranışı yine Hazret-i Peygamber -sallâllâhü aleyhi ve sellem- bizzat gidermiÅŸ ve o kâfiri hayran bırakacak yüce bir ahlâk sergilemiÅŸtir. Hizmetçilerin bile yapmakta zorlanacağı bir temizliÄŸi berrak sular misâli gerçekleÅŸtirmiÅŸtir… Bu esnâda kimseyi ayıplamamış, büyük bir olgunlukla âbide bir mü’min gönlü sergilemiÅŸtir. Netice hodgâm, doymaz bir bedenin ve karanlık bir gönlün hidâyet nûrlarıyla dolmasına vesile olduÄŸu gibi o bahtiyar gönlün ayrıca ahlâk-ı peygamberî ile de dolarak eski huy ve hatâsını da düzeltmesine âmil olmuÅŸtur.

 

İşte peygamber ahlâkı!..

 

Kaynak: Osman Nuri TopbaÅŸ, Åžebnem Dergisi

Ä°lgili Makaleler

Bir Yorum

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir